1. 숨어계시는 하나님에 대한 칼빈주석의 내용
<이사야 45장 15절> (개역개정)
구원자 이스라엘의 하나님이여 진실로 주는 스스로 숨어 계시는 하나님이시니이다
p. 415-416
COMMENTARY on ISAIAH
Chap. XLV. 15.
15. Truly thou art a God that hidest thyself. Isaiah now exclaims, that there is need of long exercise of patience, that we may enjoy the promises of God; for the people might have been prompted to despair, when the wicked had everything to their wish, and when everything adverse befell themselves. I am aware that some expound it differently. The Jewish writers commonly interpret it to mean, that the Lord will hide himself from the Gentiles, but will reveal himself to his people. Christian interpreters bring forward a different sense, but too far-fetched. There is ingenuity, indeed, in what they say, that Christ is a hidden God, because his divinity lies concealed under the infirmity of the flesh. But it does not agree with the Prophet's meaning; for he calls himself "a hidden God," because he appears to withdraw, and, in some measure, to conceal himself, when he permits his people to be afflicted and oppressed by various calamities; and, therefore, our hearts ought to be encouraged by hope. Now, as Paul says, (Rom. viii. 24,) "hope is not directed to those things which are seen;" and in this sense Isaiah calls him "a hidden God," because those things which he promised are not immediately visible to our eyes.
15. 진실로 주는 스스로 숨어 계시는 하나님이시니이다. 이사야는 이제 외친다, 우리가 하나님의 약속을 누릴 수 있도록 오랫동안 인내의 훈련이 필요하다는 것을. 사람들은 악인이 모든 것을 입맛대로 소유할 때, 그리고 온갖 역경이 자신을 덮칠 때, 절망에 빠졌을지도 모르기 때문이다. 내가 인지하기로 어떤 이들은 이 점을 다르게 설명하고 있다. 유대교 저자들은 보통 그 의미를 해석하기를, 주님은 이방인으로부터는 스스로를 숨기시지만, 그의 백성에게는 스스로를 드러내실 것이라고 한다. 그리스도교 주석가들은 다른 의미를 제기하지만, 너무 억지스럽다. 사실상 그들의 주장에는 독창성이 있는데, 그리스도는 그의 신성이 육체의 연약함 아래에 숨어있기 때문에 숨어계신 하나님이라는 것이다. 그러나 이것은 이사야의 의미와 일치하지 않는다. 왜냐하면 하나님께서 그의 백성이 여러 환란에 의하여 고통받고 억압당하도록 허락하실 때, 하나님은 물러나시며, 즉 어느 정도는 스스로를 숨기시기 때문에, 스스로를 "숨어계신 하나님"이라고 일컬으시기 때문이다. 그러므로 우리의 마음은 희망으로 고취되어야 하는 것이다. 이제 바울이 말하듯이 (로마서 8장 24절) "보이는 소망이 소망이 아니니 보는 것을 누가 바라리요." 또한 이러한 의미에서 이사야는, 그가 약속하신 것들이 우리의 눈에 즉시 보이는 것이 아니기 때문에, 하나님을 "숨어계신 하나님"이라고 부른다.
Thus he intended that we should withdraw our minds from present objects, and raise them above the heavens, which we must do, if we wish to receive and accept of his aid. There is "need of patience," (Heb. x. 36,) therefore, that we may continue to direct our desires towards him, when he delays the execution of his promises. He had said, a little before, that unbelievers, though at that time they were blind and stupid, would feel the presence of God; but, because the time of manifestation was not yet at hand, this exclamation is appropriately introduced, that God, before he displays his glory, conceals his power in order to try out faith.
이와 같이 그가 의미한 것은 우리가 현재의 사물들로부터 우리의 마음을 거두어야 하며, 하늘 위로 그 마음을 고양시켜야 하는데, 우리가 하나님의 도움을 받으며 그것을 수용하고자 한다면 반드시 그렇게 해야한다. 그러므로하나님이 약속의 실행을 늦추실 때는 우리의 바램들이 지속적으로 하나님을 향할 수 있도록 "인내가 필요하다." (히브리서 10장 36절) 조금 전에 그가 말했던 바는, 불신자들은 비록 그 당시 그들이 눈멀고 어리석었으나, 하나님의 현존을 느낄 것이라는 점이다. 그러나 드러내심의 때가 아직 목전에 이르지 않았기 때문에, 하나님께서 자신의 영광을 나타내시기 전에 우리의 믿음을 시험하시기 위하여 자신의 힘을 숨기신다는 이러한 절규를 적절하게 소개하는 것이다.
God the Savior of Israel. That the Prophet does not speak of the essence of God, but of his assistance, may beeasily inferred from the epithet which is now added, when he calls God "the Saviour." He explains that God "hides himself" in the method which he takes for saving his Church, because he conceals his hand for a time in such a manner as if he had intended totally to abandon them. He wishes that our salvation should remain, as it were, hidden in darkness, that, if we desire to enjoy it, we may know that we must go out of this world, for it will not all at once present itself to us, or become visible to our eyes. We ought, therefore, to look for it with unshaken steadfastness; for it is highly advantageous that in this manner God should try and prove our faith, that, when we shall be oppressed by various afflictions on every hand, we may nevertheless rely on God and on his promises.
구원자 이스라엘의 하나님. 이사야는 하나님의 본질에 관해서가 아니라 하나님의 도우심에 관해 말하고 있다는 것은 지금 그가 덧붙이는 별칭으로부터 -그가 하나님을 "구원자"라고 부를 때- 쉽게 추론할 수 있다. 그는 설명하기를 하나님께서 자신의 교회를 구원하기 위하여 취하시는 방식으로 하나님은 "스스로를 숨기시는데", 왜냐하면 하나님이 마치 그들을 버리기로 완전히 작정한 것처럼 그러한 방식으로 당분간 그의 손을 숨기시기 때문이다. 하나님은 우리의 구원이, 말하자면 어둠 속에 숨겨져 있기를 바라시는데, 만일 우리가 그것을 누리고자 한다면, 구원은 갑자기 우리에게 나타나거나 우리의 눈에 보이게 되지 않을 것이기 때문에, 우리는 이 세상 밖으로 나가야만 한다는 것을 알게 될지도 모르는 것이다. 그러므로 우리는 흔들리지 않는 견고함으로 그것을 구해야 한다. 이런 방식으로 하나님께서 우리의 믿음을 시험하시고 입증하시리라는 것은 매우 유익하여, 우리가 도처에서 여러 가지 고난에 눌릴 때에도 우리는 하나님을 의지하고 그의 약속들을 의지하게 될 것이다.
2. 주석 내용에 대한 나의 요약
하나님은 우리가 괴로울 때 숨어계시는데 이는 우리의 믿음을 시험하시는 것이다. 우리는 인내와 희망을 가지고 살면 된다.
'종교' 카테고리의 다른 글
칠진수도사전 - 자신의 얼굴에 기름을 부은 이야기 (0) | 2022.11.29 |
---|---|
광우스님의 소나무 목차 : 시즌 1, 2, 3 영상 제목 (2) | 2022.11.28 |
새들의 회의 : 아타르의 출가, 촛불과 나방의 비유 (2) | 2022.11.27 |
[바가바드 기따의 정수] 중요한 구절들 (2) | 2022.11.25 |
성경 구약 신약 약어 정리 (성경책명 약자표, 장수) (2) | 2022.11.22 |
댓글